Sportos kapcsolat: Peugeot és a Roland Garros

Néhány napja elindult az idei Roland Garros tenisztorna, amely a négy Grand Slam-verseny egyike. Bár a Peugeot már nem hivatalos partnere a versenynek, a korábbi együttműködés a francia nyílt teniszbajnoksággal számos emlékezetes modellt hívott életre.

Noha 2022 óta a Peugeot már nem a Roland Garros hivatalos partnere, sok autó- és teniszrajongó számára a tavaszi párizsi torna neve örökre összeforrt az oroszlános márkával. A Peugeot évtizedeken át kínált különleges modelleket a híres salakpályás Grand Slam alkalmából, s ezek az autók ma már keresett youngtimerek a gyűjtők körében.

Sikerei csúcsán, a nyolcvanas években a Peugeot gondolt egy merészet, és hosszú távú együttműködési szerződést kötött az egyetlen salakpályás Grand Slam-tenisztorna szervezőivel. Az időzítés tökéletes volt, hiszen a Peugeot 205 is ekkor lépett a piacra, majd az egyik legsikeresebb Peugeot modell lett belőle, hiszen másfél évtizedes pályafutása során összesen több mint öt és negyed millió példányban kelt el. Magától értetődő volt, hogy a speciális Roland Garros széria első darabjának is egy 205-ös lesz az alapja. 

Az első Roland Garros modell 1989-ben érkezett, és rögtön feledhetetlenre sikerült. A 205 Roland Garros a Peugeot 205 XS alapjaira épült, 85 lóerős, 1.4 literes motor hajtotta, de amitől igazán különleges lett, az az egyedi megjelenés, a fémes zöld karosszéria, bőr-szövet üléskárpit, valamint az okker színű betétek, melyek a rangos teniszverseny salakpályáira utaltak. A kerekek is egyediek voltak – könnyűfém felnik díszítették –, és természetesen a napfénytető sem hiányzott.

Akik pedig a nyitott tetős vezetés élményére vágytak, azok számára a Peugeot 1990-ben bemutatta a 205 Roland Garros kabriót. Ez a modell akkoriban mindössze 104 ezer francia frankba került, ami mai áron számolva nagyjából 28 ezer euro (11,2 millió forint) lenne – nem csoda, hogy a nyitott 205-ös rendkívül sikeres volt. A Peugeot innentől kezdve sorra mutatta be a Roland Garroshoz kapcsoló különleges szériáit, bár akkor még talán senki sem sejtette, hogy ezek a speciális változatok a jövőben a keresett ritkaságok és a gyűjtői kincsek közé emelkednek.

Három esztendővel később, 1993-ban dobták piacra a 106-os Roland Garros-változatát – logikus lépés volt, hiszen a 106 a Peugeot modellpalettáján a 205-ös utódjának számított. A megszokott fémes zöld szín maradt, amelyet ezúttal fehér csík egészített ki az ajtókon és a csomagtérfedélen. A belső tér világos „Acelet” szövetkárpitot kapott, okker színű biztonsági övekkel és természetesen „RG” logós szőnyegekkel. A kisautó három- és ötajtós kivitelben egyaránt elérhető volt, a motorháztető alatt pedig a szerény 1.4 literes, 75 lóerős erőforrás dolgozott – ami sokak szerint túl visszafogott volt. 

Az évek során a Roland Garros széria az egyedi megjelenés mellett kényelmi extrákat is kapott: elektromos, fűthető tükrök, légkondicionáló és légzsákok. 1996-ban pedig, a modellfrissítéssel egyidőben, megjelent a 106 Roland Garros automata váltós, 1.6-os változata. Ma, harminc év elteltével a 106 Roland Garros hivatalosan is youngtimer státuszba lépett, egyre keresettebb a gyűjtők körében, ami nem zárja ki, hogy a szép állapotban megőrzött példányok ára elkezdjen felfelé kúszni.

2002-ben aztán jött a Roland Garros sorozat legnagyobb dobása, a Peugeot 206 CC. Maga a donormodell már 2000-ben megjelent a piacon – alapja a Twenty Hearts koncepcióautó volt –, és nagy újdonságot hordozott keménytetős kupé-kabrió kialakításával. Két évvel később aztán ebből a modellből is elkészült a Roland Garros változat: a normál kiviteltől ezt is a palackzöld fényezés különböztette meg, utasterében bőrkárpittal, és nem maradtak el a szokásos RG logók sem. A 206 CC Roland Garrosba 1.6 literes, 110 lóerős vagy egy erősebb, 2.0 literes, 138 lóerős 16 szelepes motor kerülhetett. Az ár ekkor már euróban volt megadva: a kocsi 20 ezer euróba került, ami akkoriban nem kevés pénz volt, ám a 206 CC-t ez sem gátolta meg abban, hogy Európa legkeresettebb nyitható tetejű autója legyen.

A Peugeot és a Roland Garros együttműködése több mint három évtizeden át tartott, és ez idő alatt sok érdekes modell született még: a klasszikus 405-től kezdve a családi 806 egyterűn át egészen a kis 108-ig. Némelyik különkiadás nagyobb hatást gyakorolt, mások kevésbé, de mindegyik hozzájárult a márka stílusos és sportos imidzséhez.

A Roland Garros szériák sajátossága, hogy nemcsak különlegesek és kívánatosak, hanem limitált példányszámban készültek. Ez ma igazi értéktöbbletet jelent, hiszen az egyedi fényezés, a különleges belső design és a történelmi kapcsolat a világ egyik legnagyobb teniszversenyével különleges helyet biztosít ezeknek az autóknak a Peugeot történetében és a gyűjtők szívében egyaránt. Így tehát akár a nosztalgia okán, akár befektetési céllal, de a Roland Garros modellek ismét reflektorfényben vannak. Aki ma hozzájut egy megkímélt 205 vagy 106 Roland Garros példányhoz, az nemcsak egy stílusos és ritka járművet, hanem egy darabka autó- és sporttörténelmet is birtokol.

ILLUSZTRÁCIÓK: WHEELSAGE.ORG

KAPCSOLAT

zoltan.mocsai@p-automobil-import.hu

NEMZETKÖZI SAJTÓOLDAL

http://int-media.peugeot.com